ul. Vetulaniego 1a

31-227 Kraków

+48 726 800 200

Obsługa klienta

8:00 - 16:00

Od poniedziałku do piątku

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Wzorniki Pantone – czym są?

Wzornik Pantone to jedno z podstawowych narzędzi w pracy projektanta mody, pracownika drukarni i agencji reklamowej. Dlaczego? W ich przypadku precyzyjny dobór kolorów i odcieni ma ogromne znaczenie. Ile i jakie barwy zawiera wzornik Pantone? O tym przeczytasz w naszym tekście. Poznasz też zalety tej palety kolorów.

Pantone. Co to jest?

Pantone Inc. to amerykańska firma, która produkuje i sprzedaje rozwiązania używane w poligrafii. Są to m.in. oprogramowania i karty kolorów do identyfikacji, komunikacji i reprodukcji barw.

Co roku część tego przedsiębiorstwa, czyli Pantone Color Institute, publikuje raport dotyczący najmodniejszych kolorów na kolejne 12 miesięcy. Prawdopodobnie już słyszałeś, że kolorem 2024 według Pantone jest Peach Fuzz, czyli brzoskwiniowy, a dokładnie połączenie różowego i pomarańczowego.

To zestawienie często jest inspiracją dla m.in. projektantów mody, architektów i dekoratorów wnętrz, a także producentów kosmetyków do makijażu. Może i Ciebie skłoni do drobnych zmian w kolorystyce opakowań nowych produktów lub na stronie internetowej?

Poza tym firma Pantone regularnie przygotowuje międzynarodowy zestaw próbek kolorów. Sprawdź, ile barw aktualnie się w nim znajduje.

Ile barw znajduje się w palecie kolorów Pantone?

Paleta Pantone to rozbudowany system identyfikacji kolorów, który stosuje się w przemyśle graficznym i poligraficznym. Amerykańska firma regularnie go aktualizuje i uzupełnia o nowe barwy.

I tak w 2008 roku paleta kolorów Pantone zawierała 1114 kolorów, a w 2014 roku – 1755. Natomiast aktualnie znajduje się w nim: 

  • aż 2390 gotowych kolorów podstawowych
  • ponad 600 kolorów metalicznych (w tym złoty i srebrny)
  • i 300 kolorów pastelowych i kolorów neonowych.

Pomimo tak dużej liczby kolorów w palecie Pantone konkretną barwę można zidentyfikować łatwo i szybko, ponieważ każda z nich ma unikatowy numer i dodatkowe wyróżniki, np. “C” i “U”.

“C” to pierwsza litera angielskiego słowa “coated”, które oznacza powlekany. W związku z tym kolor z takim wyróżnikiem jest przeznaczony na powierzchnie z połyskiem (jak np. strony w czasopiśmie). Z kolei “U” to pierwsza litera “uncoated”, czyli niepowlekany. Tak oznaczony kolor jest przystosowany do powierzchni matowych (jak np. papier firmowy).

Aby zilustrować nazwy barw z palety kolorów Pantone, podajemy kilka przykładów:

  • PANTONE 17-3938 Very Peri, czyli niebieski z domieszką fioletowo-czerwonych odcieni
  • PANTONE 13-1023 Peach Fuzz, czyli różowo-pomarańczowy
  • PANTONE 13-0647 Illuminating U, czyli promienna żółć na papierze niepowlekanym
  • PANTONE 3258 C, czyli odcień zielonego na papierze powlekanym
  • PANTONE 19-4052 Classic Blue, czyli klasyczny niebieski.

A jak powstaje paleta kolorów Pantone? Dzieje się to poprzez zmieszanie w określonych proporcjach aż 18 pigmentów, czyli substancji barwiących (w tym też pigmentu czarnego i białego). Daje to nieograniczone możliwości.

W tym momencie warto przypomnieć, że w palecie CMYK miesza się tylko 4 odcienie, a w RGB – zaledwie trzy. Dlatego też w niektórych przypadkach odwzorowanie kolorów Pantone na skalach RGB i CMYK jest po prostu niemożliwe.

Dlaczego jeszcze warto korzystać z palety kolorów Pantone? O tym przeczytasz w kolejnej części tekstu.

Dlaczego warto używać palety kolorów Pantone?

Zaletą palety kolorów Pantone jest:

  • perfekcyjne odtworzenie barw na wydruku
  • spójność i jednolitość kolorów, np. na różnych materiałach reklamowych firmy
  • wysoka jakość wydruku na papierze czy nadruku na materiale
  • brak efektu złego spasowania druku
  • możliwość uzyskania niemal każdej barwy. 

W praktyce oznacza to, że: po pierwsze, jeśli wykorzystasz paletę kolorów Pantone, wydrukowana grafika będzie wyglądać tak jak na ekranie monitora. Niezależnie od wybranego podłoża i drukarni. A dlaczego?

To wynik tego, że farby pantonowskie są: jednolite, gotowe (wcześniej przygotowane, mają już ustalone kolory), niezależne od siebie i spełniają ściśle określone normy, co gwarantuje powtarzalność. Nie trzeba ich mieszać (nakładać na siebie) przed naniesieniem na papier czy materiał.

W związku z tym farby pantonowskie można porównać do gotowych farb do malowania ścian i sufitów, które kładziesz bezpośrednio z puszki na ich powierzchnię.

Po drugie, wybór palety kolorów Pantone gwarantuje Ci, że barwy i ich odcienie na różnych materiałach marketingowych Twojej firmy (wizytówkach, etykietach produktów, broszurach, plakatach) będą spójne i ujednolicone. A dlaczego?

Jest to możliwe właśnie dzięki numerowanej palecie kolorów Pantone, która pomaga jasno i zwięźle poinformować pracowników i podwykonawców o wybranej barwie. To z kolei pomaga uniknąć pomyłek np. w trakcie tworzenia identyfikacji wizualnej marki. Kolorystyka produktu czy firmy wpływa przecież na ich rozpoznawalność.

Po trzecie, jakość wydruku z użyciem kolorów Pantone jest bardzo wysoka. Barwy tej palety są wyraziste, żywe i intensywne, niezależnie od wybranego podłoża, drukarni, sprzętu i techniki druku.

Po czwarte, jeśli będziesz korzystać z palety kolorów Pantone, unikniesz efektu złego spasowania wydruku. Jest to minimalne, ale zauważalne, przesunięcie kolorów nakładanych kolejno przy mieszaniu. Takie nieestetyczne “rozjeżdżanie się” liter zdarza się często w przypadku druku offsetowego.

I po piąte, dzięki palecie kolorów Pantone możesz uzyskać dowolną farbę. Mogą to być nawet farby jaskrawe i farby z metalicznym efektem złota, srebra lub platyny. Takich odcieni nie otrzymasz, jeśli wybierzesz czterokolorową paletę CMYK.

Znasz już zalety palety kolorów Pantone. Chcesz wybrać z niej barwę do swojego projektu? Po pierwsze, zrób to w świetle dziennym, a po drugie, wykorzystaj fizyczny (wydrukowany) i certyfikowany wzornik. To profesjonalne narzędzie do wyboru kolorów.​

Wzornik Pantone. Co to jest?

Wzornik Pantone to najbardziej znany, międzynarodowy, uniwersalny zestaw próbek kolorów, który stosuje się m.in. w projektach cyfrowych i projektowaniu graficznym do druku. Wiernie odwzorowuje barwy. To znaczy, że ten wzornik pokazuje, jak dany kolor przedstawia się fizycznie, np. już po wydrukowaniu na papierze. Dlatego pomaga podjąć najlepszą decyzję.

Jest on dostępny w takich formatach jak: wachlarz, książka i karty.

Wzornik Pantone to jedno z podstawowych narzędzi w pracy pracowników firm poligraficznych, tekstylnych i tworzyw sztucznych, a także grafików komputerowych i agencji reklamowych. Wykorzystują go też osoby, które zajmują się reprodukcją kolorów, i te, które tworzą identyfikację kolorystyczną marki.

W zależności od rodzaju podłoża, na którym projekt ma być wydrukowany, używa się następujących wzorników Pantone:

  • podłoże powlekane: Pan­tone For­mula Guide Coated i Pan­tone 4-color pro­cess guide coated
  • podłoże niepowlekane: Pan­tone For­mula Guide Unco­ated i Pan­tone 4-color pro­cess guide unco­ated
  • podłoże matowe: Pan­tone For­mula Guide Matte
  • porównanie kolorów Pantone i CMYK: Pan­tone Color Bridge Coated Euro.

Podsumowując, co powinieneś zapamiętać z tego tekstu? Najważniejsza zasada brzmi: gdy w projekcie chcesz zastosować unikalną barwę, która ma być wiernie odwzorowana na wydruku, zawsze wybieraj paletę kolorów Pantone. Ponadto pamiętaj, żeby grafiki do druku zapisywać w wektorach. Swój projekt możesz eksportować w jednym z trzech formatów: CDR, EPS lub PDF.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Interesuje Cię nasza branża?

Na naszym blogu umieszczamy nie tylko informacje ze świata druku, ale także porady oraz ciekawostki. Sprawdź inne nasze artykuły.