ul. Vetulaniego 1a

31-227 Kraków

+48 726 800 200

Obsługa klienta

8:00 - 16:00

Od poniedziałku do piątku

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Gramatura papieru – jakie ma znaczenie?

Potrzebujesz wizytówek, ulotek lub katalogu firmowego? Nie wiesz, jaką gramaturę papieru wybrać, aby te materiały były trwałe i estetyczne? Gdy przeczytasz ten tekst do końca, poznasz odpowiedź na to pytanie. Dowiesz się też, jak prawidłowo dobrać gramaturę papieru do drukarki i rodzaju wydruku.ą.

Gramatura. Co to jest i na co ma wpływ?

Gramatura to jeden z parametrów papieru (obok białości, nieprzezroczystości, koloru i grubości), który określa jego masę na jednostkę powierzchni.

Zwykle wartość gramatury dla jednego arkusza podaje się w gramach na metr kwadratowy, np. 80 g/m² (co oznacza, że 1 metr kwadratowy papieru waży 80 gramów).
Gramatura papieru wpływa na:

  • wytrzymałość mechaniczną wydruku
  • wygląd i jakość wydruku
  • sposób wykorzystania papieru
  • prestiż firmy i wrażenie, jakie wydruk robi na kliencie
  • koszt produkcji wydruku.

Znasz już pojęcie gramatury: co to jest, na co ma wpływ. O tym, jakie znaczenie ma dla wytrzymałości, jakości i funkcjonalności wydruku, przeczytasz w kolejnych fragmentach naszego tekstu.

Gramatura papieru a jego wytrzymałość

Im wyższa gramatura, tym papier jest bardziej wytrzymały na uszkodzenia mechaniczne i czynniki zewnętrzne. To bardzo ważne w przypadku takich wydruków jak np. katalogi i książki, ponieważ są one często używane i wielokrotnie przeglądane. Taki papier jest mniej elastyczny, więc trudniej go przeciąć, ale i rozerwać czy wygiąć.

Trwałość papieru wiąże się z jego wyższą odpornością na złe warunki atmosferyczne. Im jest bardziej wytrzymały, tym odporniejszy np. na wilgoć. Ma to szczególne znaczenie w odniesieniu do materiałów przeznaczonych do użytku zewnętrznego, np. banerów lub plakatów.

Gramatura papieru a jego jakość

Zwykle im wyższa gramatura, tym lepsza jakość wydruku (lepsze wrażenie dotykowe, lepsza reprodukcja kolorów, lepsza ostrość detali i trwałość), zwłaszcza w przypadku wydruków kolorowych w wysokiej rozdzielczości. A dlaczego?

Papier o wyższej gramaturze jest solidniejszy, sztywniejszy i grubszy, więc lepiej przyjmuje farby, a ryzyko przebicia tuszu na drugą stronę jest mniejsze. W efekcie wielokolorowe wydruki na papierze o wyższej gramaturze są trwalsze i bardziej odporne na rozmazywanie.

Gramatura papieru a prestiż firmy

Gramatura papieru wpływa też na to, jak klient ocenia materiał marketingowy, a co za tym idzie – jak postrzega firmę.

Dlatego wizytówka wydrukowana na zwykłej kartce, która nie jest sztywna, nie zrobi dobrego wrażenia na potencjalnym kliencie. Ponadto łatwo ją będzie zniszczyć i zabrudzić. A – jak mówi stare powiedzenie – “jak cię widzą, tak cię piszą”.

Jeśli więc przedsiębiorstwo wyprodukuje wizytówkę, ulotkę czy katalog na papierze o wysokiej gramaturze, te materiały reklamowe będą miały bardziej prestiżowy charakter. Ponadto będą świadczyć o profesjonalizmie firmy i o tym, że jest solidna.

Z tego względu wszystkie materiały o charakterze reprezentacyjnym najlepiej drukować na papierze o wysokiej gramaturze. Wtedy będą budować pozytywny wizerunek marki, wspomagać reklamę i zachęcać do skorzystania z usług firmy.

Gramatura papieru a sposób wykorzystania

Gramaturę papieru trzeba dostosować do specyfiki projektu, ponieważ wpływa na jego funkcjonalność.

Jak to zrobić? Jak wykorzystać rodzaje papieru ze względu na gramaturę? Oto kilka przykładów:

    • na cienkim, zszarzałym, mało wytrzymałym papierze o gramaturze 35-55 g/m² drukuje się gazety
    • dość solidny papier o gramaturze 70-90 g/m² wykorzystuje się do produkcji elastycznych zeszytów i notesów codziennego użytku
    • na powszechnym papierze o gramaturze 100-120 g/m² drukuje się dokumenty biurowe; jest on bardziej wytrzymały i elegancki niż poprzednie
    • trwały papier o gramaturze 130-170 g/m² służy do drukowania plakatów reklamowych i katalogów szytych
    • na sztywnym, odpornym na zagniecenia i przedarcie papierze o gramaturze 250-350 g/m² drukuje się zaproszenia (ślubne, na chrzciny, komunie) i wizytówki
    • papier o gramaturze powyżej 350 g/m² jest najtrwalszy, dlatego wykorzystuje się go do produkcji pocztówek i opakowań.

Ponadto na zajęciach plastycznych w szkołach dzieci i młodzież wykorzystują do kreślenia i rysowania gruby papier techniczny. Gramatura jednego takiego arkusza wynosi 160 g/m² i więcej. Dzięki temu jest on wytrzymały, a rysunki, które na nim powstają, nie są zniekształcone, nawet gdy uczniowie malują je farbami akwarelowymi.

Poza tym trwały papier techniczny nadaje się do wycinania różnych elementów, ponieważ jest sztywny, mniej podatny na odkształcenia i zginanie.

Gramatura papieru a koszt produkcji wydruku

Ostatnia kwestia, na którą wpływa gramatura papieru, to cena wydruku.
Papier bardziej odporny na uszkodzenia (o wyższej gramaturze), jest droższy w zakupie od tego, który wykorzystuje się na własne potrzeby (o gramaturze niższej).W związku z tym – analogicznie – wydruk na trwalszym papierze o wyższej gramaturze będzie kosztować więcej.

Jednak, jeśli wiadomo, że druki nie będą intensywnie użytkowane, warto użyć papieru o niższej gramaturze. Dzięki temu można zmniejszyć koszty bez znacznego obniżenia jakości wydruku.

Gramatura określa nie tylko ciężar, ale i grubość papieru. Często tych terminów, “gramatura” i “grubość”, używa się zamiennie, choć nie są to synonimy. Czym się różnią od siebie?

Gramatura papieru a grubość

Jak już wcześniej wyjaśniliśmy, gramatura określa masę papieru na jednostkę powierzchni.
Natomiast grubość odnosi się do jego fizycznej objętości i mierzy się ją w milimetrach.

Jaka jest zależność między gramaturą papieru a grubością?

Gramatura świadczy o grubości kartki. W związku z tym papier o większej gramaturze będzie grubszy, ponieważ zawiera większą ilość skompresowanych włókien papierowych na jednostkę powierzchni. Dla przykładu: kartka o gramaturze 80 g/m² ma grubość ok. 0,08-0,10 mm.

W przypadku pojedynczej kartki grubość papieru, a co za tym idzie jego waga, nie ma dużego znaczenia. Inaczej jest w odniesieniu do publikacji, która obejmuje 500 i więcej arkuszy, np. książki.

Ponadto grubszy papier (o wyższej gramaturze) jest też gładszy i mniej chłonny. To gwarantuje lepszą odporność na przesiąkanie tuszu, co jest szczególnie ważne w przypadku druku obustronnego, ciemnych grafik czy zdjęć o wysokim nasyceniu kolorów. W efekcie wydruk na grubym papierze jest dokładniejszy, a tusz się nie rozmywa.

Z kolei cieńszy papier (o mniejszej gramaturze) jest bardziej elastyczny i lżejszy w porównaniu do grubszego. W związku z tym lepiej się na nim drukuje. Ponadto łatwiej go złożyć, ale z drugiej strony łatwiej też go zgnieść i podrzeć.

Czy wiesz, że trzeba odpowiednio dopasować gramaturę papieru do drukarki? Inaczej to urządzenie nie będzie w stanie na nim drukować. Sprawdź, jak nie dopuścić do takiej sytuacji.

Jak wybrać gramaturę papieru do drukarki?

Każda drukarka obsługuje papier w ściśle określonym zakresie gramatury. Gdy jest ona zbyt wysoka lub zbyt niska, urządzenie nie może na nim drukować. Jak więc wybrać odpowiednią gramaturę papieru do drukarki atramentowej, laserowej, fotograficznej?

Zwykła drukarka atramentowa może nie poradzić sobie z grubszym papierem (np. satynowym), dlatego do takiego urządzenia poleca się stosować papier o gramaturze 80-100 g/m². Jeśli kartki będą mieć mniejszą gramaturę, wydruk będzie nieczytelny, a druk dwustronny niemożliwy.

Z kolei do drukarki laserowej najlepiej wybrać gładszy i mniej chłonny papier o gramaturze do 120 g/m², a żeby wydrukować fotografię – papier specjalistyczny o gramaturze 180-260 g/m².​ Natomiast plakaty i wizytówki zaleca się drukować w miejscach specjalnie do tego przeznaczonych.

Wiesz już, że gramatura papieru wpływa na jego jakość i trwałość. Jeśli chcesz, żeby Twój wydruk był estetyczny, a jednocześnie wytrzymały, wybierz papier o wyższej gramaturze.

Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, skorzystaj z tip sheets, czyli próbników papieru, dzięki którym ocenisz jego jakość. Pomogą Ci one sprawdzić, jak różne gramatury, kolory, faktury wpłyną na wygląd i funkcjonalność Twojego projektu po wydrukowaniu.​