Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Kolory na ekranie i na wydruku – dlaczego są inne?

Wydruk w kolorze różni się od projektu na ekranie komputera? Grafiki, logo, tabele na ulotce, w folderze reklamowym lub katalogu firmowym są wyblakłe? To nie jest błąd drukarni ani grafika komputerowego. Przyczyną są m.in. różnice pomiędzy CMYK a RGB, czyli paletami kolorów.

Dlaczego wydruk w kolorze różni się od projektu na ekranie?

Na różnice pomiędzy kolorami na wydruku a tym, co widać na ekranie komputera, wpływają m.in.:

  • cechy nośników, na których ogląda się grafikę;
  • ustawienia wyświetlania monitora;
  • rodzaj matrycy komputera;
  • jakość i kolor papieru;
  • wykorzystane palety kolorów (RGB i CMYK).

Wydruk w kolorze a nośnik

Jedna z przyczyn różnic pomiędzy wydrukiem a projektem to różnice pomiędzy ich nośnikami: papierem i ekranem. Jakie? Ekran komputera czy smartfonu świeci (emituje własne światło), natomiast kartka nie świeci, tylko odbija światło.

Ponadto do otrzymania koloru w druku używa się farb, które nanosi się na papier. Z kolei do wytworzenia barw na ekranie są wykorzystywane światła (w powiększeniu matryca to zbiór małych czerwonych, niebieskich i zielonych lampek).

Druk w kolorze a monitor

Znaczenie mają też indywidualne ustawienia wyświetlania monitora i rodzaj matrycy komputera, na którym się pracuje.

Na podświetlonym ekranie (gdy zostanie rozjaśniony, lepiej się pracuje, ponieważ dobrze widać detale projektu) można zobaczyć głębię kolorów i przejścia w ich tonacjach. W przypadku papieru nie ma takiej możliwości, ponieważ wydruk w kolorze to tylko odbicie obrazu z pliku komputerowego.

Ponadto większość monitorów ma matryce TN, które nie odtwarzają kolorów wiernie. W związku z tym zawodowi graficy pracują na ekranach wyposażonych w matryce PVA i IPS, które lepiej je odwzorowują.

Profesjonaliści wykorzystują też spektrofotometry, które zmieniają ustawienia monitora tak, aby bardzo dokładnie wyświetlał kolory. Używają też wzorników, w których można sprawdzić, jak dany kolor będzie wyglądać po wydrukowaniu.

Wydruk w kolorze a papier

Trzecia przyczyna różnic pomiędzy kolorami na ekranie i na wydruku to jakość i kolor użytego papieru.

Podłoża drukarskie nie są takie same. Białe papiery mają inne odcienie (np. cieplejsze, chłodniejsze). To dlatego druk w kolorze będzie wyglądać inaczej na papierze kredowym, który jest żółtawy, a inaczej na idealnie białym papierze satynowym. Inaczej, to znaczy, że projekt graficzny wydrukowany na papierze o lekko żółtym odcieniu bieli będzie cieplejszy w porównaniu z tym na papierze śnieżnobiałym.

Ponadto dla koloru wydruku istotna jest kwestia powlekania. W praktyce oznacza to, że na papierze powlekanym barwy są bardziej intensywne niż na matowym.

Oprócz różnic pomiędzy nośnikami, matrycą i jakością papieru, na kolory w druku wpływa też paleta barw.

Kolory do druku a paleta CMYK i RGB

RGB i CMYK to palety kolorów, które wykorzystują inne zestawy barw na innych urządzeniach. Czym dokładnie się charakteryzują?

CMYK – kolory

CMYK to skrót od nazw 4 kolorów w języku angielskim, czyli Cyan, Magenta, Yellow i blacK (odcień niebieskiego, amarantowy, który otrzymuje się po połączeniu czerwonego i niebieskiego, żółty i czarny). Jest to podstawowa paleta kolorów farb drukarskich, które stosuje się m.in. w poligrafii. Po odpowiednim zmieszaniu tych barw powstają dowolne odcienie, które są widoczne na wydrukach.

Kolory RGB

Paletę RGB tworzą: czerwony (Red), zielony (Green) i niebieski (Blue). W wyniku zmieszania tych 3 podstawowych barw powstają piksele w innych odcieniach. Kolory RGB służą do prezentacji projektu na wyświetlaczach cyfrowych: smartfonach, laptopach i monitorach komputerów stacjonarnych.

Warto pamiętać, że każdy ekran trochę inaczej wyświetla kolory (zakres palety kolorów RGB zależy więc od monitora). To dlatego ta sama grafika czy strona internetowa będzie wyglądać inaczej na komputerze, laptopie i smartfonie.

CMYK a RGB

Zakres palety kolorów RGB jest szerszy niż zakres palety CMYK. To oznacza, że CMYK ma ograniczone możliwości w porównaniu z RGB.

Nie zaleca się więc wykorzystywać palety RGB do przygotowania projektów przeznaczonych do druku, ponieważ maszyna drukarska nie odtworzy wszystkich barw. W takiej sytuacji urządzenie użyje zamienników (najbliższych dostępnych).

W związku z tym efekt może odbiegać od projektu: być wyblakły, mniej wyrazisty i mniej żywy (jaskrawe barwy na papierze są zgaszone). Taka sytuacja jest normalna i nie wynika z błędu usługodawcy (drukarni lub grafika komputerowego). Po prostu wierne odzwierciedlenie kolorów RGB na wydruku CMYK jest niemożliwe.

Jak zmniejszyć różnice pomiędzy kolorami na ekranie i na wydruku?

Żeby uniknąć dużych różnic pomiędzy projektem a wydrukiem, warto zainstalować program, który konwertuje pliki i zmienia kolory z RGB na CMYK. W ten sposób dopasowuje barwy grafik do możliwości drukarki i plotera.

Dzięki takiemu programowi na ekranie lepiej widać, jak zdjęcia, grafiki czy logo będą wyglądać po wydrukowaniu. Trzeba jednak pamiętać, że odwzorowanie nie będzie idealne. Nawet po zmianie z RGB na CMYK (czyli na kolory do druku) barwy na gotowym projekcie graficznym mogą różnić się od tych na monitorze.

Ponadto przed wysłaniem pliku do druku w dużym nakładzie warto wykonać próbę. Taki pojedynczy wydruk próbny najlepiej zlecić profesjonalnej drukarni (tzw. cyfrowy proof). Dlaczego? Domowe czy biurowe drukarki nie korzystają z takich tuszy jak drukarnie, więc nie drukują wiernie. Dzięki nim można tylko ocenić czytelność projektu graficznego.

O czym jeszcze warto pamiętać w kwestii kolorów na ekranie i na wydruku?

Po pierwsze: na wyświetlanie barw na monitorze wpływa też światło. Kolory na ekranie będą wyglądać inaczej w naturalnym świetle dziennym, a inaczej nocą, przy sztucznym świetle żarówki.

Druga kwestia to kolorystyka wnętrza, w którym powstaje projekt do druku w kolorze. Nie powinno oglądać się grafik w pomieszczeniu pomalowanym jaskrawą farbą i wyposażonym w jaskrawe meble. Dlaczego? Intensywne odcienie mogą wpłynąć na sposób odbierania kolorów wyświetlanych na ekranie. Najlepiej byłoby, gdyby wnętrze było neutralne, np. miało ściany pomalowane na szaro.

Słowem podsumowania: zbyt ciemny lub mniej żywy druk w kolorze w porównaniu z projektem to nie jest wina drukarni ani grafika. Zdjęcia, logo, infografiki na ekranie i na papierze różnią się m.in. ze względu na palety kolorów: RGB i CMYK, które te nośniki wykorzystują.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Interesuje Cię nasza branża?

Na naszym blogu umieszczamy nie tylko informacje ze świata druku, ale także porady oraz ciekawostki. Sprawdź inne nasze artykuły.