ul. Vetulaniego 1a

31-227 Kraków

+48 726 800 200

Obsługa klienta

8:00 - 16:00

Od poniedziałku do piątku

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Jak przygotować projekt do druku?

Drukarnie zajmują się tym, by drukowane przez nich materiały wyglądały jak najlepiej – pod względem kolorystyki, sposobu wykonania czy papieru/materiału, na którym odbywa się druk. Jednak, aby końcowy efekt mógł być zadowalający w 100%, bardzo ważne jest to, jak zostanie przygotowany sam projekt do druku.

W jakim programie projektować?

Stworzenie ulotki, plakatu, broszury informacyjnej czy książki odbywać się musi w odpowiednim programie. Nie służy do tego Word czy Photoshop. Ten drugi nie pasuje zupełnie do tworzenia materiałów drukowanych. Logiczne złożenie w całość projektu może odbyć się na przykład w Adobe InDesign. Ten program wydaje się być obecnie najlepszym wyborem w przypadku tworzenia materiałów do druku. W Adobe InDesign można tworzyć projekty materiałów promocyjnych, ale też książek. Niektórzy polecają również Adobe Illustrator, jednak jest to wybór mniej oczywisty. Ten program wektorowy daje jednak już przy tworzeniu dokumentu możliwość tworzenia spadów, a w czasie eksportu dodaje potrzebne linie cięcia czy pasery (czyli opcje dla drukarni, pokazujące, w którym miejscu projekt ma zostać przycięty). Dzięki takim funkcjom da się w nim zaprojektować wizytówki, ulotki i banery. Do tworzenia takich prostych publikacji (jak ulotki albo wizytówki), można również wykorzystać Corel Draw (który ma relatywnie niską cenę).

Tworzenie projektów do druku

Po wybraniu programu i po zebraniu materiałów, zaczyna się tworzyć makietę przyszłej publikacji. Tworząc dokument, należy określić:

  • format strony,
  • marginesy,
  • spady.

Jeśli chodzi o marginesy, to jest to przestrzeń na wewnętrznych brzegach projektu, która ma zapewnić bezpieczeństwo treści projektu (by nie zostały one odcięte). Na ulotkach margines wynosi kilka milimetrów, a im większy projekt tym wielkość marginesów powinna się zwiększać. Marginesy w projektach wstawia się także ze względów estetycznych: teksty sięgające samych brzegów po prostu nie wyglądałyby zbyt dobrze. Natomiast spady, to obszar zadrukowany, który wychodzi poza format docelowy. Zazwyczaj mają one 2-3 mm. Jest to przestrzeń, która zostaje później odcinana przez gilotynę. Spady gwarantują, że po docięciu wydruk nie będzie posiadał żadnego białego brzegu (mógłby on pojawić się po mikroprzesunięciach maszyn). Dzięki zastosowaniu spadów, każdy plakat czy ulotka są idealnie zadrukowane na całości: od krawędzie do krawędzi.

O czym należy pamiętać przygotowując projekt do druku?

Przy tworzeniu nowego dokumentu należy ustawić tryb kolorów na CMYK, który jest używany przez plotery drukarskie. CMYK to cztery kolory: Cyan, Magenta, Yellow i Black. Jeżeli trybu się nie zmieni w trakcie pracy, to w czasie drukowania program sam przekonwertuje tryb RGB (stosowany na potrzeby Internetu) na CMYK. Taka sytuacja grozi wtedy niepożądaną zmianą kolorów, które mogą stać się blade i delikatnie przebarwione. Aby drukarnia wydrukowała przygotowany projekt, trzeba jeszcze pamiętać o kilku ważnych sprawach. Teksty muszą zostać „skrzywione”, to znaczy zamienione w kształty (wtedy żadna z czcionek nie zostanie zamieniona na inną). Zdjęcia natomiast należy zmienić z trybu RGB na CMYK – muszą w nim być wszystkie warstwy projektu.

Trzecią ważną rzeczą jest ta, by do małych tekstów używać barwy, który składa się jedynie z jednego koloru (np. 100% Black). Dokument najlepiej zapisać w formacie PDF albo TIFF. Tak przygotowanym projektem zajmie się każda drukarnia Kraków będzie zaś najlepszym miejscem do jej znalezienia. W mieście tym usługi drukarskie są profesjonalne i stoją na najwyższym poziomie.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Interesuje Cię nasza branża?

Na naszym blogu umieszczamy nie tylko informacje ze świata druku, ale także porady oraz ciekawostki. Sprawdź inne nasze artykuły.