Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Od czego zależy wycena w drukarni?

Przygotowujesz firmowe materiały reklamowe na targi branżowe i zastanawiasz się, ile będzie kosztować ich druk? Wycena zlecenia zależy m.in. od gramatury papieru, nakładu i liczby stron. Co powoduje, że cena zamówienia rośnie? Co można zrobić, aby ją obniżyć? Te i pozostałe kwestie, które wpływają na wycenę w drukarni, omawiamy w naszym tekście.

Druk a wycena. Jakie czynniki wpływają na cenę wydruku w drukarni?

Koszt wydruku w drukarni zależy od wielu czynników, które mogą różnić się w zależności od specyfiki zamówienia. Są to m.in.:

  • papier

  • rozmiar i format wydruku

  • kolorystyka

  • liczba stron

  • zadruk

  • nakład

  • metoda wydruku

  • uszlachetnienia

  • termin realizacji.

Jak te czynniki wpływają na cenę? Co sprawia, że jest niższa, a co powoduje, że wzrasta? Te zależności tłumaczymy w kolejnych akapitach.

Papier a wycena

Pierwszym czynnikiem, który wpływa na to, ile kosztuje drukowanie w drukarni, jest papier. Konkretnie jego: gramatura, czyli ciężar na m², faktura (np. matowy) i rodzaj (np. offsetowy).

Na przykład biały papier o niskiej gramaturze (cienki) jest tańszy od papieru satynowego o gładkiej powierzchni, który daje wykończenie błyszczące (grubszy). Taki papier jest też tańszy od kartonu ze strukturą, np. lnu.

Można więc powiedzieć, że: im grubszy, bardziej ekskluzywny papier, tym wyższa cena wydruku, a im niższa klasa papieru, tym cena druku w drukarni jest niższa.

Wobec tego na szlachetnym surowcu najlepiej drukować materiały, które muszą zrobić odpowiednie pierwsze wrażenie na odbiorcy. Przykładem są wizytówki, które mają zadanie przedstawić firmę, jej ofertę i usługi, a także nawiązać i utrzymać relację z kontrahentem.

Rozmiar i format druku a wycena

Na wycenę drukarni wpływa też format produktu, czyli jego szerokość i wysokość. Z reguły standardowe rozmiary wydruków są najbardziej ekonomiczne, ale nierzadko to właśnie te niestandardowe są bardziej atrakcyjne wizualnie.

Na przykład grafiki wydrukowane na papierze A4 są tańsze od tych samych grafik wydrukowanych na papierze wielkoformatowym. Dlaczego? Ponieważ do wydruku obrazów i tekstów w niestandardowych lub dużych rozmiarach trzeba użyć specjalistycznych materiałów i dostosować do nich maszyny.

Z kolei w przypadku takich projektów, jak naklejki znaczenie ma nie tylko format, ale i ich kształt. Może być regularny (np. kwadrat) lub nieregularny, co wpływa na wycenę w drukarni. Im bardziej skomplikowany kształt, tym wyższy koszt realizacji.

Kolorystyka a wycena

Liczba i specyfika kolorów użytych w projekcie to kolejne czynniki, które wpływają na cenę druku. Jak?

Zwykle druk kolorowy z użyciem barw o różnych odcieniach i różnym stopniu intensywności jest droższy niż czarno-biały. Ponadto cenę zlecenia podnosi użycie kolorów specjalnych, np. fluorescencyjnych.

Aby obniżyć koszty wydruku, warto zastanowić się, czy w przypadku danego projektu można ograniczyć liczbę kolorów bez utraty jakości i atrakcyjności wizualnej.

Liczba stron a wycena

Wycena w drukarni zależy także od liczby stron, zwłaszcza w przypadku takich publikacji jak książki, katalogi i broszury. Im jest ona większa, tym realizacja takiego zlecenia kosztuje więcej.

Trzeba też pamiętać, że kartka to nie jest to samo co strona. Jedna kartka to dwie strony, w związku z tym np. zeszytowy katalog reklamowy musi mieć taką liczbę stron, która dzieli się przez 4.

Zadruk a wycena

Zadruk to procent zadrukowania stron. Wiąże się z tym, czy wydruk jest czarno-biały czy kolorowy, jedno- czy dwustronny, pełen czy częściowy. Chodzi o ilość i rodzaj atramentu, którego trzeba użyć, żeby zrealizować zlecenie.

Jak zadruk wpływa na wycenę? Im więcej tuszu i kolorów trzeba zastosować, tym wyższy koszt wydruku w drukarni.

Nakład a wycena

Teoretycznie im większy nakład, tym cena zamówienia powinna być wyższa. Jednak w praktyce jest odwrotnie: im większa liczba egzemplarzy, tym cena za pojedynczą ulotkę, wizytówkę czy plakat jest niższa. Dlaczego?

Chodzi o to, że w tym przypadku koszty stałe, np. związane z kalibracją maszyny (czyli dopasowaniem parametrów urządzenia) i przygotowaniem matrycy, rozkładają się na większą liczbę drukowanych egzemplarzy. Ponadto często drukarnie oferują rabaty dla zleceń o większym nakładzie właśnie ze względu na skalę produkcji.

Nierzadko nakład wpływa na wybór techniki wydruku, którą dopasowuje się do specyfiki zlecenia tak, aby cena była korzystna.

Metoda wydruku a wycena

Istnieje wiele metod druku, np. offsetowy, cyfrowy, sitodruk, UV itp. Każda z nich ma inną specyfikę związaną z urządzeniem, materiałami i czasem realizacji, co przekłada się na koszt wydruku.

I tak na przykład offset jest tańszym rozwiązaniem dla dużych nakładów (kilkadziesiąt czy kilkaset sztuk), ponieważ w tym przypadku cena wydruku spada wraz ze wzrostem liczby stron. A dlaczego? Druk offsetowy wymaga przygotowania płyt, co jest opłacalne przy dużej liczbie kopii. Ponadto gwarantuje wysoką jakość wydruku.

Natomiast, jeżeli zamówienie to tylko kilka sztuk, pod względem ceny lepszy jest druk cyfrowy. Dodatkowo wydrukowane w ten sposób materiały nie różnią się mocno jakością od wydrukowanych metodą offsetową. Druk cyfrowy jest też szybki.

Wyjątkową jakość wydruku gwarantuje druk UV, ale jest droższy od innych technik.

Uszlachetnienia a wycena

Żeby uszlachetnić druk, dodaje się dodatkowe substancje, które podnoszą jego atrakcyjność wizualną.

Uszlachetnieniem może być np.:

  • lakier (całkowity lub wybiórczy, np. UV)

  • folia

  • laminat (warstwa ochronna, np. matowa, błyszcząca)

  • tłoczenie

  • złocenie

  • wycięcie laserowe.

Wszystkie te dodatki poprawiają jakość i wygląd wydruku, a w rezultacie podnoszą wycenę zlecenia. Im większe lub bardziej skomplikowane zdobienie, tym koszt realizacji jest wyższy.

Jednak czasami uszlachetnienie jest konieczne, ponieważ nie tylko poprawia wygląd materiału reklamowego, ale dodatkowo zabezpiecza go i podnosi wytrzymałość na zużycie. Takie właściwości ma np. folia.

Termin realizacji a wycena

Ostatnim czynnikiem, który wpływa na to, ile kosztuje drukowanie w drukarni, jest termin realizacji zlecenia.

Jeżeli klient zleca drukarni wydruk z wyprzedzeniem, otrzymuje wycenę zgodną ze standardowymi stawkami. Natomiast, jeśli zamówienie jest pilne, drukarnia może doliczyć opłatę za realizację w bardzo krótkim czasie. Dlaczego? Takie ekspresowe zlecenie wymaga dodatkowych nakładów pracy.

Ile kosztuje drukowanie w drukarni?

Podsumowując: na wycenę druku w drukarni wpływa wiele czynników, m.in. gramatura papieru, nakład i format, o których decyduje zlecający. Poza tym znaczenie ma obróbka introligatorska, np. zszywanie czy bindowanie, a także dodatkowe usługi, tj. projektowanie graficzne, pakowanie, wysyłka. Gdy zrozumiesz te zależności, unikniesz niespodzianek finansowych.

A jeśli szukasz rzetelnej i profesjonalnej drukarni, która wydrukuje Twoje zlecenie szybko i sprawnie, VPrint to idealny wybór. Nasi doświadczeni i wykwalifikowani pracownicy realizują zlecenia w terminie, wykorzystując nowoczesny sprzęt. Skontaktuj się z nami już dziś.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn