ul. Vetulaniego 1a
31-227 Kraków
+48 726 800 200
Obsługa klienta
8:00 - 16:00
Od poniedziałku do piątku
31-227 Kraków
Obsługa klienta
Od poniedziałku do piątku
Przygotowujesz firmowe materiały reklamowe na targi branżowe i zastanawiasz się, ile będzie kosztować ich druk? Wycena zlecenia zależy m.in. od gramatury papieru, nakładu i liczby stron. Co powoduje, że cena zamówienia rośnie? Co można zrobić, aby ją obniżyć? Te i pozostałe kwestie, które wpływają na wycenę w drukarni, omawiamy w naszym tekście.
Koszt wydruku w drukarni zależy od wielu czynników, które mogą różnić się w zależności od specyfiki zamówienia. Są to m.in.:
papier
rozmiar i format wydruku
kolorystyka
liczba stron
zadruk
nakład
metoda wydruku
uszlachetnienia
termin realizacji.
Jak te czynniki wpływają na cenę? Co sprawia, że jest niższa, a co powoduje, że wzrasta? Te zależności tłumaczymy w kolejnych akapitach.
Pierwszym czynnikiem, który wpływa na to, ile kosztuje drukowanie w drukarni, jest papier. Konkretnie jego: gramatura, czyli ciężar na m², faktura (np. matowy) i rodzaj (np. offsetowy).
Na przykład biały papier o niskiej gramaturze (cienki) jest tańszy od papieru satynowego o gładkiej powierzchni, który daje wykończenie błyszczące (grubszy). Taki papier jest też tańszy od kartonu ze strukturą, np. lnu.
Można więc powiedzieć, że: im grubszy, bardziej ekskluzywny papier, tym wyższa cena wydruku, a im niższa klasa papieru, tym cena druku w drukarni jest niższa.
Wobec tego na szlachetnym surowcu najlepiej drukować materiały, które muszą zrobić odpowiednie pierwsze wrażenie na odbiorcy. Przykładem są wizytówki, które mają zadanie przedstawić firmę, jej ofertę i usługi, a także nawiązać i utrzymać relację z kontrahentem.
Na wycenę drukarni wpływa też format produktu, czyli jego szerokość i wysokość. Z reguły standardowe rozmiary wydruków są najbardziej ekonomiczne, ale nierzadko to właśnie te niestandardowe są bardziej atrakcyjne wizualnie.
Na przykład grafiki wydrukowane na papierze A4 są tańsze od tych samych grafik wydrukowanych na papierze wielkoformatowym. Dlaczego? Ponieważ do wydruku obrazów i tekstów w niestandardowych lub dużych rozmiarach trzeba użyć specjalistycznych materiałów i dostosować do nich maszyny.
Z kolei w przypadku takich projektów, jak naklejki znaczenie ma nie tylko format, ale i ich kształt. Może być regularny (np. kwadrat) lub nieregularny, co wpływa na wycenę w drukarni. Im bardziej skomplikowany kształt, tym wyższy koszt realizacji.
Liczba i specyfika kolorów użytych w projekcie to kolejne czynniki, które wpływają na cenę druku. Jak?
Zwykle druk kolorowy z użyciem barw o różnych odcieniach i różnym stopniu intensywności jest droższy niż czarno-biały. Ponadto cenę zlecenia podnosi użycie kolorów specjalnych, np. fluorescencyjnych.
Aby obniżyć koszty wydruku, warto zastanowić się, czy w przypadku danego projektu można ograniczyć liczbę kolorów bez utraty jakości i atrakcyjności wizualnej.
Wycena w drukarni zależy także od liczby stron, zwłaszcza w przypadku takich publikacji jak książki, katalogi i broszury. Im jest ona większa, tym realizacja takiego zlecenia kosztuje więcej.
Trzeba też pamiętać, że kartka to nie jest to samo co strona. Jedna kartka to dwie strony, w związku z tym np. zeszytowy katalog reklamowy musi mieć taką liczbę stron, która dzieli się przez 4.
Zadruk to procent zadrukowania stron. Wiąże się z tym, czy wydruk jest czarno-biały czy kolorowy, jedno- czy dwustronny, pełen czy częściowy. Chodzi o ilość i rodzaj atramentu, którego trzeba użyć, żeby zrealizować zlecenie.
Jak zadruk wpływa na wycenę? Im więcej tuszu i kolorów trzeba zastosować, tym wyższy koszt wydruku w drukarni.
Teoretycznie im większy nakład, tym cena zamówienia powinna być wyższa. Jednak w praktyce jest odwrotnie: im większa liczba egzemplarzy, tym cena za pojedynczą ulotkę, wizytówkę czy plakat jest niższa. Dlaczego?
Chodzi o to, że w tym przypadku koszty stałe, np. związane z kalibracją maszyny (czyli dopasowaniem parametrów urządzenia) i przygotowaniem matrycy, rozkładają się na większą liczbę drukowanych egzemplarzy. Ponadto często drukarnie oferują rabaty dla zleceń o większym nakładzie właśnie ze względu na skalę produkcji.
Nierzadko nakład wpływa na wybór techniki wydruku, którą dopasowuje się do specyfiki zlecenia tak, aby cena była korzystna.
Istnieje wiele metod druku, np. offsetowy, cyfrowy, sitodruk, UV itp. Każda z nich ma inną specyfikę związaną z urządzeniem, materiałami i czasem realizacji, co przekłada się na koszt wydruku.
I tak na przykład offset jest tańszym rozwiązaniem dla dużych nakładów (kilkadziesiąt czy kilkaset sztuk), ponieważ w tym przypadku cena wydruku spada wraz ze wzrostem liczby stron. A dlaczego? Druk offsetowy wymaga przygotowania płyt, co jest opłacalne przy dużej liczbie kopii. Ponadto gwarantuje wysoką jakość wydruku.
Natomiast, jeżeli zamówienie to tylko kilka sztuk, pod względem ceny lepszy jest druk cyfrowy. Dodatkowo wydrukowane w ten sposób materiały nie różnią się mocno jakością od wydrukowanych metodą offsetową. Druk cyfrowy jest też szybki.
Wyjątkową jakość wydruku gwarantuje druk UV, ale jest droższy od innych technik.
Żeby uszlachetnić druk, dodaje się dodatkowe substancje, które podnoszą jego atrakcyjność wizualną.
Uszlachetnieniem może być np.:
lakier (całkowity lub wybiórczy, np. UV)
folia
laminat (warstwa ochronna, np. matowa, błyszcząca)
tłoczenie
złocenie
wycięcie laserowe.
Wszystkie te dodatki poprawiają jakość i wygląd wydruku, a w rezultacie podnoszą wycenę zlecenia. Im większe lub bardziej skomplikowane zdobienie, tym koszt realizacji jest wyższy.
Jednak czasami uszlachetnienie jest konieczne, ponieważ nie tylko poprawia wygląd materiału reklamowego, ale dodatkowo zabezpiecza go i podnosi wytrzymałość na zużycie. Takie właściwości ma np. folia.
Ostatnim czynnikiem, który wpływa na to, ile kosztuje drukowanie w drukarni, jest termin realizacji zlecenia.
Jeżeli klient zleca drukarni wydruk z wyprzedzeniem, otrzymuje wycenę zgodną ze standardowymi stawkami. Natomiast, jeśli zamówienie jest pilne, drukarnia może doliczyć opłatę za realizację w bardzo krótkim czasie. Dlaczego? Takie ekspresowe zlecenie wymaga dodatkowych nakładów pracy.
Podsumowując: na wycenę druku w drukarni wpływa wiele czynników, m.in. gramatura papieru, nakład i format, o których decyduje zlecający. Poza tym znaczenie ma obróbka introligatorska, np. zszywanie czy bindowanie, a także dodatkowe usługi, tj. projektowanie graficzne, pakowanie, wysyłka. Gdy zrozumiesz te zależności, unikniesz niespodzianek finansowych.
A jeśli szukasz rzetelnej i profesjonalnej drukarni, która wydrukuje Twoje zlecenie szybko i sprawnie, VPrint to idealny wybór. Nasi doświadczeni i wykwalifikowani pracownicy realizują zlecenia w terminie, wykorzystując nowoczesny sprzęt. Skontaktuj się z nami już dziś.