Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Rozdzielczość DPI – co oznacza?

Nie wiesz, jaką rozdzielczość druku powinna mieć grafika na wizytówce firmowej, a jaką zdjęcie do albumu rodzinnego? Chcesz, aby wydrukowane obrazy były szczegółowe, miały ostre linie i bogatą kolorystykę? Gdy przeczytasz ten tekst do końca, będziesz wiedzieć, co zrobić, żeby tak właśnie było. Wyjaśniamy w nim m.in., ile DPI do druku wybrać w zależności od formatu.

Co to jest rozdzielczość DPI?

DPI to skrót od angielskiego zwrotu “dots per inch”, który oznacza w dosłownym tłumaczeniu na język polski: “punkty na cal”. Jest to jednostka, której używa się, żeby określić rozdzielczość druku.

Ten parametr informuje o liczbie i zagęszczeniu okrągłych punktów barwnych, czyli o tym, ile plamek (fizycznych kropek atramentu lub tonera) mieści się na 1 calu (2,54 cm) wydrukowanego obrazu. Te punkty barwne są ułożone w kolumnach i rzędach (tworzą macierz), a ich środki znajdują się w równych odstępach od siebie.

Wartość liczbową rozdzielczości druku podaje się na 2 sposoby:

  • w formie jednej liczby, np. 300 DPI

  • w postaci pary liczb, np. 600 × 1200 DPI (co odpowiada kierunkom drukowania w pionie i poziomie).

Rozdzielczość 300 DPI oznacza, że w rzędzie o długości 1 cala mieści się 300 punktów. Z kolei rozdzielczość 600 × 1200 DPI oznacza, że urządzenie drukujące naniesie 600 punktów barwnych na 1 cal szerokości i 1200 punktów na 1 cal wysokości wydruku.

Od wartości DPI zależy jakość wydruku. Wpływa ona na jego: ostrość, głębię i szczegółowość.

Żeby obraz miał widoczne szczegóły i ostre krawędzie, a kolory były dobrze odzwierciedlone, na określonym obszarze powinno znaleźć się jak najwięcej punktów barwnych (powinny być gęsto ułożone). Im rozdzielczość jest wyższa, tym też bardziej wyraźny obraz, a przejścia między kolorami bardziej płynne. Ponadto wysokie DPI oznacza, że punkty barwne są bardzo małe, a przez to mniej widoczne (lub wręcz niewidoczne).

Potocznie pojęcie DPI stosuje się jako zamiennik PPI. I choć to pokrewne określenia, nie są tożsame. Czym więc różnią się od siebie?

DPI a PPI. Czym się różnią od siebie?

Parametr DPI odnosi się do obrazów wydrukowanych przez drukarkę lub ploter na papierze, z kolei PPI dotyczy obrazów rastrowych, np. opublikowanych i oglądanych na stronach internetowych. Te jednostki różnią się więc sposobem zastosowania.

PPI to skrót od angielskiego zwrotu “pixels per inch”, który oznacza “piksele na cal”. Wartość PPI to liczba kwadratowych pikseli (elementów obrazu), która przypada na 1 cal grafik i zdjęć wyświetlanych na ekranie komputera, smartfonu, aparatu cyfrowego, telewizora i innych urządzeń elektronicznych.

Wyższe PPI przekłada się na wyższą jakość obrazu.

Podsumowując: DPI dotyczy druku i skanowania, a PPI odnosi się do obrazów wyświetlanych na ekranach elektronicznych. Obie jednostki określają rozdzielczość obrazu, ale wykorzystują inne rodzaje elementów (DPI punkty, a PPI piksele).

Nie ma jednej wartości DPI odpowiedniej dla każdego rodzaju wydruku. Zwykle im większa, tym lepiej, ale nie zawsze jest to konieczne. Jak więc dopasować ten parametr do różnych projektów?

Jaka rozdzielczość do druku?

Wartość rozdzielczości do druku zależy od: rodzaju, przeznaczenia, docelowego rozmiaru i oczekiwanej jakości wydruku oraz odległości, z jakiej będzie oglądany.

W przypadku najmniejszych wydruków wymagane są najwyższe wartości DPI po to, aby jak najlepiej oddać wszystkie szczegóły. Na przykład obraz o przekątnej, która wynosi kilka cm, potrzebuje 1000 DPI.

Natomiast, jeśli na wydruku ma być tekst lub prosta grafika, dopuszczalna jest niższa jakość. Jednocześnie warto pamiętać, że niższe DPI może skutkować pikselozą, postrzępionymi krawędziami i brakiem szczegółów wydrukowanego obrazu.

Z drugiej strony: im wyższe DPI, tym większy rozmiar pliku, więc zajmuje on więcej miejsca na dysku twardym i spowalnia procesy przetwarzania. Dodatkowo im wyższa rozdzielczość druku, tym mniejsza wydajność drukarki (drukowanie takiego pliku trwa dłużej, ponieważ urządzenie musi precyzyjnie nanieść więcej kropek barwnych na cal i wykorzystuje więcej tuszu).

Zastanawiasz się, ile DPI do druku poszczególnych rodzajów wydruków wybrać? Oto kilka przykładów:

  • w przypadku wydruków, które trzyma się w ręce i ogląda się z odległości ok. 30 cm, odpowiednia rozdzielczość druku to 300 DPI. Zapewnia ostre linie, wyraźny tekst, dobrze widoczne szczegóły i bogate kolory: fotografii do albumów, ilustracji do książek, grafik do ulotek, wizytówek i katalogów

  • 250 DPI to wartość stosowana w odniesieniu do wydruków w rozmiarze B1, B2, A1, A2, które ogląda się z niewielkiej odległości, np. plakatów

  • banery reklamowe i rollupy drukuje się w rozdzielczości 150 DPI, która pozwala uniknąć efektu rozmycia

  • do wielkoformatowych wydruków (tj. banery kinowe, billboardy) stosuje się 100 DPI, ponieważ ogląda się je z dużej odległości, wobec czego szczegółowość może być niższa.

Dlaczego im większy format, tym mniejszą wartość DPI trzeba przyporządkować do pliku? Ma to związek z fizjologicznymi właściwościami oka, które przestaje dostrzegać różnice w rozdzielczościach, gdy zwiększa się odległość od obserwowanego wydruku. Ponadto mózg “łączy” kropki barwne, z których składają się bardzo duże wydruki, i “zaciera” granice pomiędzy nimi. Tak tworzy “iluzję całości”.

Warto też pamiętać, że rozdzielczość DPI to tylko jedna z wielu cech obrazu, która wpływa na jakość wydruku. Poza nią ważny jest jego rozmiar, jakość i ostrość przed wydrukiem.

Jeśli więc plik źródłowy nie będzie prawidłowo przygotowany (np. jego rozdzielczość PPI będzie niska), nawet profesjonalna drukarka atramentowa o wysokim parametrze DPI nie zagwarantuje dobrej jakości wydruku. Ponadto, jeśli zdjęcie o wysokim DPI zostanie wydrukowane na nieodpowiednim papierze fotograficznym, efekt nie będzie zadowalający.

Chcesz mieć pewność, że po wydrukowaniu zdjęcie będzie miało dobrze odzwierciedlone kolory i wyraźne detale, ale nie wiesz, jak sprawdzić DPI? Podpowiadamy, jak to zrobić.

Jak sprawdzić DPI zdjęcia przed wydrukiem?

Żeby sprawdzić rozdzielczość zdjęcia lub grafiki bez programu graficznego, kliknij prawym przyciskiem myszy na wybrany plik źródłowy. Następnie z menu wybierz “Właściwości”. Odszukaj kartę “Szczegóły”, a dalej wybierz sekcję “Obraz”. W oknie pojawią się informacje dotyczące rozmiaru i rozdzielczości zdjęcia, w tym DPI.

Teraz już wiesz, jaką rozdzielczość druku powinna mieć wizytówka firmowa, a jaką plakat. Bez problemu dopasujesz więc wartość DPI do typu i przeznaczenia wydruku. Pamiętaj, żeby nie zwiększać sztucznie niskiej rozdzielczości, ponieważ nie zawsze można ją poprawić bez widocznej utraty jakości zdjęcia czy obrazu.